Pagina: Home › Shockwavetherapie › Shockwavetherapie

Shockwavetherapie

Behoort u tot de talloze patiënten die aan chronische pijn lijden en die al het mogelijke hebben geprobeerd om ervan verlost te raken? Heeft u al injecties, medicatie, fysiotherapie, relaxatiemethodes enz. geprobeerd? Keerde uw pijn altijd na korte tijd weer terug, vaak erger dan voorheen?
Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat shockwave therapie bij diverse aandoeningen vaak erg goede resultaten geeft. Chronische pijn wordt vaak veroorzaakt door ontstekingen of verkalkingen van pezen of van de slijmbeurs. Extracorporale shockwave therapie (ESWT) wordt beschouwd als een van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling. In tegenstelling tot conventionele behandelmethodes kan bij ESWT de oorzaak van de pijn worden bestreden, zonder medicatie of chirurgie.
De werking van shockwave therapie is gebaseerd op het aanzetten van de doorbloeding. Door nieuwvorming van kleine bloedvaatjes wordt het herstelmechanisme in het aangedane gebied bevorderd.

De indicaties voor shockwave therapie

• Chronische schouderklachten door kalkafzetting op de pezen
  • Chronische elleboogpijn (tennis- of golferselleboog)
  • Pijn net onder de knieschijf (Infrapattelaire tendopathie)
  • Chronische pijn aan de achillespees (Tendopathie van de pees en/of verkalking)
  • Hielpijn (hielspoor)
  • Bindweefsel en/of botvorming in de spier (myositis ossificans)

Hoe ziet een shockwave behandeling eruit?

Allereerst wordt op basis van een gesprek en een lichamelijk onderzoek het pijngebied door de fysiotherapeut of arts gelokaliseerd. In een groot aantal gevallen wordt aanvullend onderzoek gedaan door middel van echografie. Nadat de diagnose gesteld is en gebleken is dat shockwave therapie geïndiceerd is, wordt het pijngebied blootgesteld aan korte shockwave impulsen. Dit gebeurt met behulp van een ' behandelpistool' of 'behandelkop'. De behandeling duurt kort, zo'n 5-10 minuten per sessie. De zittingen hebben meestal een behandelinterval van zo'n 7-14 dagen, afhankelijk van het probleem.

De voordelen van shockwave therapie

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
  • Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie)
  • Verbetering na gemiddeld 4 tot 5 behandelingen
  • Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
  • Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen
  • Dankzij shockwave therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken

Fysiotherapie Groustra beschikt over een Storz Medical Masterpuls MP100.
Voor meer informatie: www.shockwavenet.nl